“Je komt als een tourist, je gaat weg als een vriend”

Esther en Pierre ontdekten Puglia en sloten de streek voorgoed in hun hart

Loslaten

Het is een feit! We hebben geboekt. Ontdek Puglia! Via onze kennissen Roland en Miranda oftewel Nostra Passione. Ik en mijn partner Pierre gaan ons laten verwennen met deze prachtige georganiseerde culinaire rondreis door de hak van Italië. Ook onze passie… Italië.

Een gebied waar we nog nooit eerder zijn geweest, maar wat op ons lijstje staat om te bezichtigen. Sterker nog: om te ervaren, voelen en proeven. Daar kunnen we in de praktijk brengen wat Annelies onze docente Italiaans van www.ipli.nl ons tot nu toe heeft geleerd . Voor een thuiswerkende moeder en een vader met een druk eigen bedrijf is het niet voor de hand liggend om zo maar een reisje te maken zonder onze 6 kinderen.

Na het lezen van het programma, het blog van Roland en Miranda, na met hun gesproken te hebben is het iets wat we willen, we geven het onszelf cadeau. Deze ervaring, deze beleving gaan we meemaken. Dromen, durven, doen!

In het vliegtuig, met een flesje veel te dure vieze wijn tegen de zenuwen, proberen we te beseffen dat we echt onze 6 kids alleen thuis hebben gelaten en onderweg zijn naar ons geliefde Italië. Naar een voor ons nog onbekend gebied. Spanning ten top, maar het programma ziet er veelbelovend uit.

Bienvenuti in Puglia!

Perfecte landing, laat alles los, laat langzaam de droom werkelijkheid worden…. Op naar Lecce….
Aangekomen bij een prachtige B&B, we kijken onze ogen uit, authentiek, gezellig slapen onder een prachtig plafond met een grote ster, meteen goed. De kop is eraf, het gaat geweldig worden.

Nadat we onze spullen hebben uitgepakt worden we na een korte rustpauze opgehaald door Michele, die ons naar de welkomswijnproeverij brengt, fantastisch! In deze mooie kelder in Lecce beleven, voelen en proeven. Samen genieten van ongekende lekkernijen, kaas, ham, wijn en aansluitend een heerlijk diner. Top!!

IMG_0850[2]

Wijnproeven van Puglia’s Topwijnen

Na een goede nacht slapen hebben we serieus zin in koffie maar we hebben enkel kaas, pasta en wijn gekocht de avond van tevoren! Maar dan staat Ylenia voor de deur, eigenaresse van Yltour, met een lach. Wat een ontzettend mooi mens, meteen voelt dit goed. Ze neemt ons mee, om te beginnen voor la colazione, een Italiaans ontbijt, gevolgd door echte wijnproeverijen bij MagistraVini en Feudi di Guignano. Heerlijke wijnen, voornamelijk gemaakt van de bekende lokale druivensoorten Negroamaro en de Primitivo.

IMG_0826[2] IMG_0840[2]

Na deze wijnproeverij gaan we terug naar Lecce voor onze lunch. Midden in een straat, bij een voordeur waar we moeten aanbellen. Het blijkt een toprestaurantje te zijn: Trattoria Le Zie, Cucina Casareccia. Daar kom je normaal als toerist niet zomaar binnen en zitten zelfs bekende Italianen laten we ons vertellen. Het eten is dan ook voortreffelijk. Na een “rustpauze” in onze prachtige B&B, lopen we met onze gids door Lecce.

Gepassioneerd vertelt ze mooie verhalen over de stad en laat ze ons bekende, maar ook onbekende dingen zien.

Culinaire Dag: Cooking Class met Mamma Anna!

De derde dag, het avontuur gaat verder. Dag per dag, uur per uur en minuut per minuut is intens en heerlijk! Vandaag is de meest culinaire dag, we starten met een bezoek aan een grote lokale markt. IMG_1080[2]

IMG_1075[2]

Ylenia stelt ons voor aan de marktlui en wij mogen alles in het Italiaans bestellen, we maken een praatje met de mensen. We mogen van alles proberen en ze zijn heel aardig en gastvrij.

Aansluitend rijden we door naar het mozzarella maken en proeven, en bezoek aan een befaamde pasticceria om pasticiotto te proeven.

‘s-Middags mogen we onze eigen lunch gaan maken!

10395183_584844421635042_5812464393817061518_n

Een echte cooking class met Mamma Anna, de moeder van Ylenia, een ware beleving. Cucina Povera is het motto en we maken dan ook een heerlijke lunch met door ons eigengemaakte orecchiette, rape, ragu en carne spiedini gevuld met kaas en mortadella.

IMG_1131[2]

IMG_1139[2]

‘s Avonds wisselen we van verblijf. Van de B&B in het centrum van Lecce naar Masseria Provinzani (soort boerderij) buiten Lecce. Ook hier weer indrukwekkend, met een privé kok, mama Julia.

IMG_1240[2]

Parels aan Zee

Ons voorlaatste dag helaas, brengt ons naar de stadjes Otranto en Gallipoli. Met privé chauffeur Antonio en privégids Anita verkennen we de stadjes en het strand en hebben we een heerlijke lunch in het beste restaurant, met uitzicht op zee. In de middag hebben we onze laatste wijnproeverij op Masseria Liveli. Prachtige wijnen maar vooral een hele indrukwekkende gerestaureerde Masseria.  Bij terugkeer naar ons verblijf wacht ons weer echt Italiaans diner, gemaakt door mama Julia.IMG_1414[2]

De laatste dag. Helaas is het al weer bijna voorbij. We moeten pakken, ontbijten en gaan dan nog naar een echte Gelateria, om zelf ijs te maken en te proeven, waarna we naar de luchthaven gaan voor onze terugreis.

“Puglian life is slow life, slow food. It gets into your vains” zei Ylenia en dat is zeker zo! Gastvrijheid, liefde voor hun eigen streek en de prachtige natuur zijn kenmerkend. We voelden ons zelfs VIP’s omdat deze mensen er alles aan doen om ons een fantastische tijd in hun prachtige Salento te laten meemaken.

Deze reis is echt een cadeau voor jezelf, een ervaring, een verrijking van je eigen persoon.

Stiekem kijk ik af en toe wat een retourvlucht deze week naar Brindisi kost of volgende maand of in september… Want dit krijgt een vervolg… Ylenia zei ” you come as a tourist but you leave as a friend”..,, en dat voelde zeker zo!

Cari Saluti,

IMG_1306[2]

Esther Engelbert en Pierre van de Moosdijk

Bent u naar aanleiding van het reisverslag van Esther nieuwsgierig geworden om ook Puglia te gaan ontdekken met Yltour en Nostra Passione?

Check hier het complete reisverslag.

Voor boekingen of informatie,  stuur een email naar info@nostrapassione.com of bel Roland Beerens van Nostra Passione: +31(0)6-46 907639.